대한치과위생학회

Learning techniques to instill confidence in dental hygiene students

치위생학과 학생들에게 자신감을 심어주는 학습 기술

his literature review looks at four studies aimed at increasing confidence in dental hygiene students, as well as related adult learning theories. Two techniques were successful and two were not.

이 문헌 검토는 관련 성인 학습 이론뿐만 아니라 치위생 학생들의 자신감을 높이는 것을 목표로 하는 네 가지 연구를 살펴봅니다두 가지 기술이 성공했고 두 가지가 성공하지 못했습니다.

Jan. 17, 2023  2023117

 

  

Abstract 초록

It is important that students build confidence in their clinical and interpersonal skills while enrolled in a dental hygiene program. Studies have been conducted on different learning techniques to build confidence in students. This literature review takes a closer look at four studies as well as related adult learning theories. These studies include the following techniques: practicum experiences, motivational interviewing (MI), Standardized Patient (SP) training, and blended learning. While practicum experiences and MI were successful in building confidence in dental hygiene students, SP training and blended learning were not.

 

치위생교육 프로그램을 이수하는 중에 학생들이 임상과 사람을 대하는 대인관계에서 자신감을 쌓는 것은 중요합니다. 학생들에게 자신감을 심어주기 위해 다양한 학습기법에 대한 연구가 수행되었습니다. 이 문헌에서 성인 학습 이론과 관련된 4가지 연구를 자세하게 살펴봅시다. 이 연구에서는 실습 경험, 동기 부여 인터뷰(MI), 표준화된 환자(SP) 교육 및 혼합 학습과 같은 기술이 포함됩니다실습경험과 동기 부여 인터뷰(MI)는 치위생학과 학생들의 자신감을 심어주는데 성공했지만 표준화된 환자교육 (SP) , 혼합 학습은 성공하지 못했습니다.

 

 

 

 

Confidence in dental hygiene students

치위생학과 학생들의 자신감

One of the most important things a student can gain while enrolled in a dental hygiene program is confidence. Confidence in dental hygiene skills is built with time and experience. Researchers have conducted studies on different ways to increase confidence in dental hygiene students. These studies have included implementing these confidence-building techniques into dental hygiene programs: practicum experiences, motivational interviewing (MI), Standardized Patient (SP) training, and blended learning.

 

학생들이 치위생교육 프로그램을 이수하는 동안 얻을 수 있는 가장 중요한 것 중 하나는 자신감입니다. 치과 위생 기술에 대한 자신감은 시간과 경험으로 만들어집니다연구자들은 치위생학과 학생들의 자신감을 높일 수 있는 다양한 방법에 대하여 연구를 수행했습니다이러한 연구에는 실습 경험, 동기 부여 인터뷰(MI), 표준화된 환자 교육(SP) 및 혼합 학습과 같은 치과 위생 프로그램에 이러한 자신감 구축 기술을 표현하는 것이 포함되었습니다.

 

 

 

Confidence-building techniques

신뢰구축기술

Practicum experiences

실습경험

Practicum experiences allow students to connect theory to practice by applying what has been learned in dental hygiene school to real-life clinical situations.1 These hands-on experiences allow dental hygiene students to practice on patients outside of the schools’ clinics, allowing them to discover what works for them personally as hygienists.1 Practicum experiences can also highlight individual shortcomings, allowing students to make improvements prior to graduation.1 Theorist David Kolb believes that adult students learn through experiences and personal involvement.2 Experiential learning allows students to document continuous professional development by capturing, recording, and implementing what is learned into one’s daily practice.2

 

학생들은 치위생학과에서 실습 경험을 통하여 배운 이론 내용과 실습을 임상에서 적용할 수 있습니다이러한 실습 경험을 통하여 치위생학과 학생들은 학교 임상실습실 밖에서 환자에게 실습할 수 있으며 치과위생사로서 개인적으로 어떤 것이 효과가 있는지 알 수 있습니다. 또한 실습 경험은 개인의 단점을 부각시켜 졸업 전에 학생들이 개선할 수 있도록 합니다. 이론가 David Kolb는 성인 학생들이 경험과 개인적인 참여를 통해 배운다고 믿습니다. 경험적 학습을 통하여 학생들은 학습한 내용을 캡처, 기록 및 일상 업무에 구현함으로써 지속적인 전문성 전문성 개발이 이루어질 수 있습니다.

 

 

The purpose of this study was to determine if senior dental hygiene students had an increase in clinical self-confidence following practicum experiences in various community clinic locations.1 Thirty-two senior students, enrolled in the University of North Carolina’s dental hygiene program, were evaluated for an increase in confidence. The results from this study indicated that practicum experiences had a positive effect on the self-confidence of students and should be included in dental hygiene programs.1

 

이 연구의 목적은 치위생학과 고학년들의 학생들이 다양한 지역사회 클리닉 에서 실습 경험을 한 후 임상적인 부분에서 자신감이 증가했는지 확인하는 것이었습니다. University of North Carolina의 치위생 프로그램에 이수중인 32명의 고학년의 치위생학과 학생들이 자신감 증가에 대해 평가했습니다본 연구의 결과는 실습 경험이 학생들의 자신감에 긍정적인 영향을 미쳤으며 치위생 프로그램에 포함되어야 함을 보여주었습니다.

 

 

 

 

 

Motivational interviewing

동기부여 인터뷰

MI is utilized as a patient-centered counseling approach that is based on collaboration, not compliance, to encourage behavior modification.3 The authors of this study wanted to determine if dental hygiene students utilizing MI had an increase in confidence while delivering oral hygiene instructions to their patients.3

 

MI는 행동 수정을 장려하기 위해 순응이 아닌 협력을 기반으로 하는 환자 중심 상담 접근 방식으로 활용됩니다. 이 연구의 저자는 MI를 활용하는 치위생학과 학생들이 환자에게 구강위생 지침을 전달하는 동안 자신감이 증가했는지 확인하기를 원했습니다.

 

The study involved 22 students who were enrolled in the University of Michigan’s dental hygiene program. The students in this study were able to identify successes and challenges in delivering oral hygiene instructions to patients utilizing MI.3 The results of this study indicated that the students’ perceptions of the importance of MI, as well as their confidence in using the technique, increased over time.3

 

이 연구에는 University of Michigan의 치위생 교육 과정을 이수중인 22명의 학생이 참여했습니다이 연구의 학생들은 동기부여 인터뷰를 하는 환자에게 구강 위생 지침을 전달하는 데 있어 성공과 어려움을 확인할 수 있었습니다. 본 연구의 결과는 MI의 중요성에 대한 학생들의 인식과 기술 사용에 대한 자신감이 시간이 지남에 따라 증가했음을 보여 주었습니다.

David Kolb believes that experiential learning involves this four-stage cycle: experience, reflection, conceptualization, and action.2 The participants in this study found that their experience and confidence using MI increased over time. Through reflection, students who utilized MI were able to experience the positive effects of patient modification on oral hygiene. Successful delivery of oral hygiene instructions will encourage students to continue to use MI throughout their dental hygiene careers.

 

David Kolb는 경험적 학습이 경험, 성찰, 개념화 및 행동이라는 4단계 주기를 포함한다고 믿습니다. 이 연구의 참가자들은 MI를 사용한 경험과 자신감이 시간이 지남에 따라 증가했음을 발견했습니다자기반성(성찰)을 통하여 MI를 활용한 학생들은 환자 modification 이 구강 위생에 미치는 긍정적인 효과를 경험할 수 있었습니다. 성공적인 구강위생지침을 전달하기 위하여 학생들이 치위생 영역에 MI를 계속 사용하도록 장려할 것입니다. 

 

 

 

Standardized Patient training

표준화된 환자교육

SP training allows students to practice interacting with patients, who are played by actors, in certain situations so that communication skills can be improved.4

 

SP 교육은 특정상황에서 배우가 환자가 되어 연기하여 학생들과 상호 작용하는 연습을 통해 의사 소통 능력을 향상시킬 수 있습니다.

 This study was conducted to evaluate whether SP training could increase and maintain confidence in dental hygiene students while they delivered counseling on tobacco dependence.4 The six-month study included 27 students who were divided into control and test groups. Students in the test group received SP training for one week, while the control group received no additional training.

 

본 연구는 치위생학과 학생들이 담배의존도상담을 진행하면서 SP 교육이 자신감을 높이고 유지할 수 있는지를 평가하기 위해 실시되습니다. 6개월간의 연구에는 27명의 학생이 포함되어 대조군과 시험군으로 나누었습니다. 테스트 그룹의 학생들은 1주일 동안 SP 교육을 받았고, 통제 그룹은 추가 교육을 받지 않았습니다.

Results following the first week of SP training showed that the test group had a significant increase in confidence.4 Results at the end of six months showed that while the test group had a slight decrease in the amount of confidence during tobacco dependence counseling, both the control and test groups showed a comparable amount of increased confidence overall.4 Even though students in the test group were given the opportunity to role-play while delivering tobacco dependence counseling, experiential learning was not achieved, and training for one week was not sufficient to maintain confidence.

 

SP 교육 첫 주 이후의 결과에 따르면 테스트 그룹의 자신감이 크게 증가한 것으로 나타났습니다. 6개월 후 결과에 따르면 테스트 그룹은담배 의존도상담 중에 자신감이 약간 감소한 반면 대조군과 테스트 그룹 모두 전반적으로 비슷한 수준의 자신감이 증가한 것으로 나타났습니다. 실험집단의 학생들에게 담배의존상담을 하면서 역할극을 할 수 있는 기회를 주었음에도 불구하고 체험학습이 이루어지지 않았고, 1주일 간의 교육만으로는 자신감을 유지할 수 없었습니다.

 

 

 

Blended learning

혼합 학습

Blended learning incorporates online and face-to-face delivery of instruction to students.5 The authors of this study wanted to assess the confidence levels of dental hygiene students in interpreting dental radiographs following a blended learning dental radiography course.5

 

혼합 학습은 학생들에게 온라인 및 대면 수업 전달을 통합합니다. 이 연구의 저자는 혼합 학습 치과 방사선 촬영 과정에 따라 치과 방사선 사진을 해석하는 치위생학과 학생들의 자신감 수준을 평가하고자 했습니다.

 

Sixteen senior students, five months away from graduating, participated in this study. The students were interviewed to determine their levels of confidence in interpreting dental radiographs following the blended learning radiography course. The students stressed the importance of having detailed patient histories, clinical assessment findings, and collaborations with other dental professionals to correctly interpret dental radiographs.5 The results of the study found that students were not confident in their abilities to interpret dental radiographs following the blended learning course.5

 

졸업을 5개월 앞둔 16명의 상급생이 이 연구에 참여했습니다학생들은 혼합 학습 방사선 촬영 과정에 이어 치과 방사선 사진 해석에 대한 자신감 수준을 결정하기 위해 인터뷰를 했습니다학생들은 치과 방사선 사진을 정확하게 해석하기 위해 자세한 환자 병력, 임상 평가 소견 및 다른 치과 전문가와의 협력이 중요하다고 강조했습니다. 연구 결과 학생들은 혼합 학습 과정에 따라 치과 방사선 사진을 해석하는 능력에 자신감이 없는 것으로 나타났습니다

Blended learning was not the proper learning environment for a dental radiography course. Malcolm Knowles believed that adult educators must create an environment that encourages students to learn.6 To build confidence in interpreting dental radiographs, the students who participated in this study required an in-person environment with access to patient documents and peer collaboration.

 

혼합 학습은 치과 방사선 촬영 과정에 적합한 학습 환경이 아니었습니다. Malcolm Knowles는 성인 교육자는 학생들이 학습하도록 장려하는 환경을 만들어야 한다고 믿었습니다. 치과 방사선 사진을 해석하는 데 자신감을 갖기 위해 이 연구에 참여한 학생들은 환자 문서에 접근하여 동료와 협력할 수 있는 대면 환경이 필요했습니다.

 

 

 

 

Conclusion

결론

Practicum experiences, MI, SP training, and blended learning courses have been studied to see if they increase confidence in dental hygiene students. Of these techniques, practicum experiences and MI were successful in building students’ confidence. Although there was an increase in the students’ confidence directly after receiving SP training, the increased confidence was not maintained. Students who gained experience in tobacco dependence counseling in the dental hygiene clinic showed the same amount of confidence overall.

 

실습체험, MI, SP교육, 혼합학습과정을 통해 치위생학과 학생들의 자신감을 높이는지 살펴보았습니다이러한 기술 중 실습 경험과 MI는 학생들의 자신감을 구축하는 데 성공했습니다. SP 교육을 받은 직후에 학생들의 자신감이 상승했지만 높아진 자신감이 유지되지는 않았습니다치위생클리닉에서 담배의존도상담 경험을 쌓은 학생들은 전반적으로 같은 정도의 자신감을 보였습니다.

 

Confidence in dental hygiene skills is built through time and experience. Educators in dental hygiene programs can help students build confidence by providing a proper learning environment, practical hands-on experience, and course material that is applicable to real-life clinical situations. 

 

치과 위생 기술에 대한 자신감은 시간과 경험을 통해 만들어 집니다치과 위생 프로그램의 교육자는 적절한 학습 환경, 실제 실습 경험 및 실제 임상 상황에 적용할 수 있는 강의 자료를 제공하여 학생들이 자신감을 가질 수 있도록 도울 수 있습니다. 

 

Editor's note: This article appeared in the January/February 2023 print edition of RDH magazine. Dental hygienists in North America are eligible for a complimentary print subscription. Sign up here.

목록
닫기
닫기
번호 제목 글쓴이 날짜 조회 수
35 화상의 원인에 대한 세심한 질문   관리자 2020.04.24 620
34 항체와 쇼그렌 증후군에 대한 새로운 연구   관리자 2020.02.06 190
33 통합 치과위생이란 무엇이며, 그리고 그것이 어떤 환자에게 적합할까요?   관리자 2023.08.22 63
32 치의학의 법의학: 의미 있는 기회 (내가 모를 수도 있는)   관리자 2023.10.20 33
치위생학과 학생들에게 자신감을 심어주는 학습 기술   관리자 2023.05.03 61
30 치과의사에게 필요한 것과 치과위생사에게 바라는 것   관리자 2023.09.11 37
29 치과위생사의 25%만이 두경부 검진을 한다. 왜일까?   관리자 2020.02.05 8402
28 치과위생사가 뇌졸중 예방에 중요한 역할을 할 수 있다.   관리자 2020.02.06 429
27 치과용 마취: 비외과적 치주치료에 유용한 마취제   관리자 2020.02.06 272
26 치과용 마취: 비외과적 치주치료에 유용한 마취제   관리자 2020.02.06 1618
25 치과수관을 검사하기 위한 실용적인 가이드: Part 2   관리자 2020.04.24 664
24 중년기로의 전환 및 구강 건강 (Midlife transitions and oral health )   관리자 2022.12.29 84
23 응급 의료사고에 대한 준비가 되어있습니까?   관리자 2020.02.06 311
22 우식증 예방 : 실용적인 제품 및 입증 된 접근 방식   관리자 2020.04.24 485
21 우리는 충분한 역량을 가르치고 있습니까?   관리자 2020.04.03 492
20 안면 보호를 위한 감염 관리 가이드 라인: Face shield   관리자 2020.02.06 346
19 수면무호흡증에서 치과위생사의 역할   관리자 2023.09.18 52
18 수돗물 불소화사업에 관한 질문에 대한 가장 좋은 대응: 인내심을 가지고 과학적인 증거로 답변 하는 것   관리자 2020.02.06 886
17 손톱이 말하는 구강 전신 건강 (What fingernails say about oral-systemic health)   관리자 2023.04.13 345
16 번아웃으로 부터 회복 : 당신의 삶을 되찾는 5가지 단계   관리자 2022.11.30 93